Kto wymyślił t-shirt z nadrukiem?


Tak jak dżinsy, prosta marynarka i mała czarna, każdy ma w szafie t-shirt z napisem, ale skąd się wziął ten aktualnie bardzo modny klasyk?

T-shirty od dawna służą nam do komunikacji ze światem. Czy chodzi o pokazanie innym tego co kochamy (I love New York to chyba jeden z popularniejszych przekazów) czy wyrażenie swojego uwielbienia dla ukochanych gwiazd i idoli ( topy z napisem”Team Gosling” rozchodzą się w USA w ekspresowym tempie). Ten kawałek białej bawełny ma potencjał, żeby wywołać rewolucję, nie tylko w świecie mody.

Pierwsze topy z nadrukami powstały w latach 60. Na pomysł umieszczenia rysunków na bluzkach wpadli Tommy Roberts i Trevor Myles, właściciele sklepu Mr Freedom w Londynie. Na swoich  t-shirtach umieścili myszkę mickey i kaczora donalda. Nosiła je m.in. słynna modelka Twiggy. Dekadę później t-shirt na warsztat wzięła rebeliantka i projektantka w jednym – Vivienne Westwood. I już nie było tak grzecznie. Polityczne t-shirty z napisem SEX wywołały skandal i zapoczątkowały trend na punkowy styl.

W latach 80. za sprawą Katharine Hamnett t-shirty ze sloganami stały się już produktem masowym. Jak tego dokonała? Wystarczyło zdjęcie Katharine ubranej w t-shirt z politycznym hasłem (krytykującym politykę Wielkiej Brytanii) ściskającej dłoń Margaret Thatcher. Fotografia w ekspresowym tempie obiegła świat. Nagle wszyscy zaczęli je kopiować, a zwykły t-shirt stał się tłem do publicznego wyrażania opinii lub reakcji na bieżące wydarzenia. W popularyzacji pomogły też ówczesne gwiazdy: Wham nosili topy z napisem “Number one”, a Frankie goes to Hollywood mieli te z nadrukiem “Frankie says relax”.

t-shirt z napisemDziś praktycznie każda marka ma w swojej ofercie t-shirt z napisem, głównie śmiesznym, bo polityczne hasła nie mają już szansy na miejsce w tym komercyjnym świecie. Aktualnie popularnym motywem jest napis “celfie” czyli połączenie loga francuskiego domu mody “Celine” i słowa “selfie“. Bestsellerem lata są koszulki Moschino z nadrukiem: “I don’t speak Italian, but I do speak Moschino”. A do najmodniejszych dużych i graficznych printów należały numerki. Jesienią czeka nas też wielki powrót t-shirtów zdobionych logiem słynnych marek. Jeszcze niedawno uznawane za obciach, dziś to ulubione topy gwiazd od Rihanny po Mirandę Kerr. Potencjał żeby stać się hitem na nadchodzący sezon ma też t-shirt z logo Calvin Klein. W kampanii CK pokazała się w nim młodsza siostra Kate Moss, Lottie. Kultowy top z lat 90. prawie 25 lat później ma już status kultowego i uchodzi za prawdziwy okaz w stylu vintage.

t+shirt z nadrukiem

1. Biały t-shirt z napisem Kenzo 100 euro

2. T-shirt z napisem New Classic Zara 99,90 zł

3. Szary t-shirt z nadrukiem Zara 59,90 zł

4. Różowy top z nadrukiem H&M 39,90 zł

5. Biały top z napisem w kwiaty H&M 49,90 zł

6. Czerwony t-shirt z czarnym napisem Reserved 39,99 zł

7. T-shirt Calvin Klein 85 euro

8. Czarny t-shirt z numerem Givenchy 350 euro

9. T-shirt z graffiti Marc by Marc Jacobs 95 euro

10. T-shirt szary z tygrysem i logo Kenzo 90 euro

Napisane przez
More from Julia

Kabaretki – gorący trend i historia

Rajstopy typu kabaretki są klasykiem, ale przez ostatnie lata nie cieszyły się wielkim...
Czytaj Więcej

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *