Uliczne trendy to kopalnia inspiracji! Jeśli ciekawi Cię, kto tak naprawdę tworzy mainstreamową, streetwearową modę, koniecznie musisz poznać te marki modowe. Prezentujemy pięciu kreatywnych twórców, których pomysły wniosą powiew świeżości do Twojej miejskiej garderoby.
Najgorętsze trendy modowe, zwłaszcza w czasach pandemii, rodzą się w domach i na ulicach. Tendencja jest widoczna nawet w ofercie marek, których wcześniej nie podejrzewalibyśmy o luz i hołdowanie wygodzie.
– Coraz więcej marek, w tym np. BOSS we współpracy z Russel Athletic, Givenchy czy Balenciaga, “casualizuje” swoją ofertę, wprowadzając do niej ubrania basicowe oraz typu “homewear”, wygodne legginsy i spodnie dresowe z miękkich tkanin, szorty, oversizowe bluzy, T-shirty, piżamy, szlafroki, kapcie. Wszystko to uprzyjemni domowy relaks i sprawi, że będziemy czuć się komfortowo nawet w trybie przedłużonego home office – komentuje Karolina Pietrasik-Książek, ekspert modowy sklepu Vitkac.
Jakie marki streetwear trzeba koniecznie znać? Co jest na topie?
1. MISBHV – szybki transfer z Krakowa do Nowego Jorku
Mało kto dziś już pamięta, od czego w 2007 roku zaczynała Natalia Maczek z MISBHV. Pierwszymi ubraniami marki były koszulki i bluzy Team Paris, których najlepszą reklamą były klubowe imprezy w Krakowie. Wówczas, pocztą pantoflową rozchodziły się informacje o gorących T-shirtach i bluzach, które z krakowskiego podziemia wyszły w Polskę, a następnie w świat, pokazując się m.in. podczas Tygodnia Mody w NY.
Styl MISBHV można opisać w kilku słowach: androgyniczność, oversize, futra, skóra, kurtki, motocykle, lata 90. Projektanci marki układają z tych słów spójną historię, która zdobyła już serca m.in. Hailey Bieber, Rihanny, The Weeknd oraz Gigi i Belli Hadid.
2. Vetements – postsowieckie inspiracje
Vetements jest marką założoną przez Gruzina, Demna Gvasalia, który powołał ją do życia, znudzony modą w jej ówczesnym kształcie. Dom mody czerpie garściami z mody okresu postsowieckiego w byłych republikach radzieckich: wykorzystuje stereotypowy dres, oversize, przetarcia, nadruki, jeans i bawełnę, dekonstruując je i interpretując ówczesne trendy w nowoczesny sposób.
Gvasalia w 2018 roku odszedł z Vetements, mianując na swojego następcę… swojego brata. Sam pozostał na stanowisku dyrektora kreatywnego w Balenciaga, gdzie pracuje już od 2015 roku. Gvasalia przemyca do niej swoje pomysły, przekształcając ją w markę awangardową i niemal tak samo streetwearową jak Vetements – ale to już zupełnie inna historia.
3. Yeezy – cudowne dziecko Kanye Westa
Yeezy w streetwearowej modzie reprezentuje androgyniczny, futurystyczny i awangardowy minimalizm. W kolekcjach marki znajdziemy mechanicznie poszarpane bluzy z kapturem, kurtki wiatrówki, bomberki i pufferki, swetry, sukienki oraz T-shirty.
Ubrania Yeezy są rozpoznawalne na ulicy nie tylko dzięki logo, ale również dzięki farbowanym materiałom o oryginalnych, np. chropowatych fakturach, wstawkach ze skóry i futer czy wzorom moro. Marka zaciera granice między codziennymi outfitami a luksusową high fashion.
4. Superga – z kortu tenisowego na ulicę
Jeśli kochasz streetwearowe, wysokiej jakości obuwie, koniecznie zwróć uwagę na markę kultową w kręgach osób związanych ze streetwearem – w tym skaterów, grafficiarzy i raperów. Superga powstała we Włoszech 1911 roku, ale popularność w mainstreamie zdobyła stosunkowo niedawno. Jej założyciel, Walter Martiny wylansował buty do gry w tenisa (model 2750).
Okazało się, że buty są tak wygodne, a przy tym eleganckie, że nadają się nie tylko na kort. Współczesna Superga opiera swoje projekty na modelu sprzed lat, modyfikując go. Bardzo charakterystyczne są dla marki niebanalne detale, np. wysoka platforma na całej powierzchni buta lub metaliczna tkanina czy jutowe podeszwy.
5. Off-White – streetwear zaangażowany
Oryginalne, malarskie desenie i inspiracja latami 90. – minimalizmem, oversize’m oraz wzornictwem z tamtych lat: oto Off-White. Marka została założona przez Virgila Abloha. Zakorzeniona we współczesnej kulturze, zwraca uwagę i komunikuje za pomocą mody zmiany społeczne.
Abloh podczas powracającej fali neo-nacjonalizmu w 2017 roku zaprojektował z Jenny Holzer linię odzieży podkreślającą pozytywne aspekty imigracji, integracji kulturowej i globalizacji, współpracował również z IKEA. Off-White przyciąga odbiorców, którym nie wystarcza kroczenie udeptaną ścieżką.
Wszystkie wymienione w tekście marki, ubrania i dodatki kupisz w sklepie internetowym Vitkac.com.